1000 km fietsen ronde Nederland om ons Helden in de Zorg te ondersteunen

Het doel van de rit van zaterdag was om in totaal 250 km te passeren. Hiervoor moest ik minstens 67 km afleggen, dus koos ik voor een route van nominaal 77 km. De meeste van mijn bestaande routes van deze lengte lopen door België. Omdat de Nederlands/Belgische grens nog steeds gesloten is, moest ik een nieuwe route plannen.

The goal of Saturday’s ride was to pass 250km total. For this I needed to cover at least 67 km, so I chose a route of nominally 77km. Most of my existing routes of this length pass through Belgium. As the Dutch/Belgian border is still closed, I needed to plan a new route.

Helden in de Zorg 1000 km fietsen logo

De routeplanning is een proces dat ik meestal begin met het overwegen van de windrichting. Op een lange heen- en terugrit fiets ik veel liever ‘daar’ in de wind en ‘terug’ met de wind. De laatste helft van een rit met de wind in de rug is een incentive in de eerste helft van de rit. Het andere alternatief zou zijn om een dwarswindroute te plannen, waarbij de wind even vervelend is voor de hele rit. Op zaterdag was het een lichte noordoostelijke wind, dus ik plande een dwarswindroute die over het algemeen zuidoostelijk uit en noordwestelijk terug gaat.

Ik gebruik verschillende hulpmiddelen voor de routeplanning, ofwel Ridewithgps.com ofwel de Strava-routeplanner. Het voordeel van Strava is dat ik de route zonder problemen direct op mijn Garmin GPS kan laden. Omdat dit een nieuwe route was, heb ik besloten om Strava zijn hittekaart van de meest bereden segmenten te laten gebruiken om de route te maken. Dit kan leiden tot verrassingen, zowel goed als slecht. Ik heb Strava twee waypoints gegeven, de Maas bij Roermond en het centrum van Maasbracht, plus start- en eindpunten in de buurt van ons huis. De oorspronkelijke route ging door een hoek van België, dus ik moest een stuk verplaatsen, met toevoeging van een waypoint in Thorn. Zomaar had ik een route van 77 km klaar. Een deel van de route was nieuw voor mij, vooral het middendeel van Roermond naar Maasbracht, achter de Prins Clauscentrale. Met de route geladen op mijn GPS was ik klaar om te rijden.

Route planning is a process I usually start by considering the wind direction. On a long there-and-back ride I much prefer to cycle ‘there’ into wind and ‘back’ with the wind. Cycling downwind for the last half of a ride is an incentive during the first half. The other alternative would be to plan a cross wind route, where the wind is equally annoying for the whole ride. On Saturday the wind was a light north-easterly, so I planned a cross wind ride that generally headed south east out and north west back.

I use different tools for route planning, either Ridewithgps.com or the Strava route planner. The advantage of Strava is that I can easily load the route directly onto my Garmin GPS without hassle. As this was a new route, I decided to let Strava use its heat map of most frequently ridden segments to create the route. This can lead to surprises both good and bad. I gave Strava two waypoints, the Maas near Roermond and the centre of Maasbracht, plus start and end points near home. The initial route it created went through a corner of Belgium, so I had to move that, adding a waypoint in Thorn. Just like that I had a 77km route. Quite a large section of the route was new to me, especially the mid section from Roermond to Maasbracht, behind the Prins Claus power station. With the route loaded on my GPS, I was ready to ride.

Het weer was absoluut perfect: blauwe lucht, koele lucht, lichte wind. In deze omstandigheden is het fietsen in zomeruitrusting een genot. De hele ervaring: het ritme van het trappen, het gevoel van snelheid, de rust van de lege weg, de luchtstroom over mijn lichaam, de stilte, het ontspant me allemaal en ik kan in een semi-zevenachtige staat komen die aanvoelt alsof het door kan gaan. In deze staat wens ik vaak dat ik met mijn ogen dicht kon fietsen en gewoon kon genieten van de totale ervaring. In werkelijkheid zou zo’n actie er waarschijnlijk toe leiden dat het spoor op een pijnlijke manier wordt doorbroken. Toch probeer ik graag zo veel mogelijk los te komen van de directe dingen en het totale gevoel te vangen. Afhankelijk van de conditie van de weg kan ik dit meestal een paar kilometer per volhouden. Op deze rit is er een heerlijk rustig stuk rechte weg met een uitstekend fietspad dat enkele kilometers naast de Maas loopt. Op zaterdag was het ook nog eens benedenwinds, dus ik vond het heerlijk om in een semi-trance mee te vliegen op de fiets.

De eerste verrassing op de route was een goede. Het stuk rond de Maas en de Prins Clauscentrale was absoluut prachtig. De route voerde me over de sluizen bij Linne en langs de waterlijn van de Maas. Ik stopte voor een lunchpauze naast een klein riviertje dat een aantal treden naar beneden liep, waardoor een zachte waterval en een ontspannende achtergrond van witte ruis ontstond. Na het passeren van Maasbracht verraste de route me weer met een prachtig stuk langs een laan door bloeiende bomen. De tweede en minder leuke verrassing was bij Neeritter, waar de routeplanner me over een reeks onverharde wegen door velden en een boerderij probeerde te leiden. Gelukkig weet ik een verstandige route door Neeritter en kon ik er zonder al te veel problemen mijn weg naartoe vinden. Maar Strava moet hun route-algoritme zeker verbeteren.

The weather was absolutely perfect: blue sky, cool air, light winds. Cycling in summer gear in these conditions is a delight. The whole experience: the rhythm of pedaling, the sense of speed, the quiet of the empty road, the flow of air over my body, the peace, it all relaxes me and I can enter a semi-zen like state which feels like it could go on and on. In this state I often wish that I could cycle with my eyes closed and just bathe in the total experience. In reality such a move would likely lead to the trace being broken in a painful way. Still, I like to to try to get as disconnected from immediate things as possible and absorb the overall feeling. Depending on the road conditions, I can usually do this for a few kilometers at a time. On this ride there’s a lovely quiet section of straight road with an excellent cycle path that runs next to the Maas for some kilometers. On Saturday it was also downwind, so I found myself flying along, in a half-trance, loving being on my bike.

The first surprise on the route was a good one. The section around the Maas and the Prins Claus power station was absolutely lovely. The route took me across the locks at Linne and along the waterline of the Maas. I stopped for a lunch break next to a small river that ran down a series of steps, creating a gentle waterfall and a relaxing background of white noise. After passing through Maasbracht, the route again surprised me with a beautiful section along a lane through blossom leaden trees. The second and less enjoyable surprise was at Neeritter, where the route planner attempted to take me across a series of unpaved roads through fields and a farm. Fortunately I know a sensible route through Neeritter and was able to find my way to it without too much problem. But Strava definitely needs to improve their routing algorithm.

Na ongeveer 70 km, toen ik op de laatste etappe door Weert naar huis ging, had ik de wind in mijn zeilen. Er zijn twee Strava-segmenten tussen Weert en thuis die leuke sprintuitdagingen vormen. Ik heb mijn hoofd bij het verlaten van Weert naar beneden gestoken en zo hard als ik kon geduwd. Het resultaat was dat ik mijn persoonlijke beste tijden op deze segmenten aanzienlijk heb verbeterd. Het eerste deel is 3,71 km en ik heb mijn tijd verbeterd van 7:22 naar 6:34, met een gemiddelde van 34 km/u. 😊 In het algemeen heb ik 12 persoonlijke beste tijden gedurende de hele rit neergezet, wat misschien aangeeft dat mijn conditie verbetert, ook al is het nog niet zichtbaar in mijn gezondheidsmetriek.

Als voetnoot, terwijl ik aan het rijden was, begon ik na te denken over het maken van een banaansmoothie toen ik terugkwam. Omdat ik er nog niet eerder een had gemaakt, heb ik een recept bedacht: 2 rijpe bananen, een halve citroen, twee eetlepels honing en vanille yoghurt. Toen ik thuiskwam gooide ik deze ingrediënten in de blender en het resultaat was een heerlijke post-rit calorieboost. De dingen waar men op de fiets aan denkt.

After about 70km, as I passed through Weert on the final leg home, I rather had the wind in my sails. There are two Strava segments between Weert and home that make fun sprint challenges. For the hell of it, I put my head down on leaving Weert and pushed as hard as I could. The result was that I improved my personal best times on these segments considerably. The first section is 3.71km and I improved my time from 7:22 to 6:34, averaging 34 kph. 😊  In general, I set 12 personal best times during the entire ride, which perhaps indicates that my fitness is improving, even if it’s not yet visible in my health metrics.

As a footnote, while I was riding I started thinking about making a banana smoothie when I got back. Having not made one before, I invented a recipe: 2 ripe bananas, half a squeezed lemon, two tablespoons of honey and vanilla yogurt. When I got home I threw these ingredients into the blender and the result was a delicious post ride  calorie boost. The things one thinks about on a bike.

DateRideEnvironmentEquipmentDist (km)TimeClimb (m)CaloriesRel EffortWeight (kg)FTPVO2 Max
01/05/2020Zwift: Road to RuinsIndoorDamone SL730.4601:08:5927670611187.520643
03/05/2020RD Venlo 87OutdoorDamone SL786.9103:03:41141181229620643
05/05/2020RD Someren HeezeOutdoorDamone SL734.5501:14:41457397087.221043
07/05/2020RD Budel SchootOutdoorDamone SL731.7401:08:14346789421043
09/05/2020RD Maasbracht 77OutdoorDamone SL778.7202:49:19145160522321043
Totals262.3809:24:546415540

Strava Data

Relive Video Summary